Strona główna
Facebook
E-mail
Blog UO
Jak to robią Szwedzi?

LinkeIn
GoldeLine
programy
                          szkoleniowe cennik i agenda zapisy korzyści o nas


Od wielu lat, w Szwecji funkcjonuje system yrkeshögskolor, czyli policealnych szkół zawodowych.

Historia sukcesu - Agile Academy!
bzz
Agile Academy
Agile Academy

Spytaj (po angielsku) absolwentów*) Agile Academy! - oni wszyscy po ukończeniu kursu znaleźli ciekawą pracę!

Fredrik Hedlund
Fredrik Hedlund
Johanna
                                          Hackzell
Johanna Hackzell
Carl Parling
Carl Parling
Shela Mathioudaki
                                          Hägglund
Shela Hägglund
Mauritz
                                          Olsson
Mauritz Olsson
Tomas Finger
Tomas Finger
Caroline Wellholm
Caroline Wellholm
Zeno Bilucaglia
Zeno Bilucaglia
Shweta Raichur
Shweta Raichur
Hardi Sabir
Hardi Sabir
Magdalena Schön
Magdalena Schön
Fabi Khan
Fabi Khan
Kashif Siraj
Kashif Siraj
Alexandra P. Bäck
Alexandra P. Bäck
More





Kierownictwo i administracja Agile Academy (2013-2015):

Sten Düring
Sten Düring
David Leander
David Leander
Alexandra Törmänen
Alexandra Törmänen
Rikard Edgren
Rikard Edgren


Programy nauczania w yrkeshögskolor tworzy się tam w ścisłej współpracy z przedstawicielami gospodarki, zgodnie z rzeczywistymi potrzebami firm, na czym korzystają oczywiście firmy, ale najbardziej absolwenci, których ponad 85% otrzymuje pracę zaraz po ukończeniu szkoły.

Programy są pragmatyczne, ale ambitne - nie tworzą "informatyków gorszego boga", tylko w pełni kwalifikowanych specjalistów w określonej dziedzinie, ale bez zbędnej im wiedzy ogólnej, akademickiej - co nie wyklucza, że ktoś taką specjalistyczną zechce poszerzyć sobie w przyszłości, na studiach wyższych.

Szwedzkie firmy stosujące IT - czyli praktycznie wszystkie - dobrze już rozumieją, że np. "programista" nie musi być "informatykiem", a z drugiej strony, że w projektach IT jest wiele ról, do których wcale nie trzeba być programistą. Dzięki temu, tamtejszy przemysł ma dostęp do specjalistów takich jak np. "kierownicy projektów agile", którzy niekoniecznie muszą spędzać lata ucząc się języków programowania, a z drugiej strony techników oprogramowania, takich jak np. "programista iPhone'a i Androida", od których nie wymaga się zaliczania, niczym na studiach,  seminariów z baz danych, analizy numerycznej, zawiłości modelowania w UML i wszelkich innych zawiłości.
Testare

Dzięki temu także dostęp do takich zawodów, jak tester, specjalista agile, analityk biznesowy czy inżynier wymagań, do których w Polsce droga prowadzi albo niepotrzebnie czasochłonną, kosztowną i zawiłą ścieżką 4-5 letnich studiów wyższych, albo mozolnego gromadzenia doświadczeń praktycznych, albo pośpiesznych i powierzchownych 2-3 dniowych szkoleń zawodowych, w Szwecji jest szybszy i łatwiejszy, a efekty takiej edukacji są po prostu lepsze.

Na razie, nie zapewnimy Państwu ani szkoleń dofinansowanych przez państwo, bo zarejestrowanie w MEN nowego programu policealnego, to biurokratyczna droga przez mękę, ani kilkumiesięcznych praktyk w firmach (w Szwecji to LiA, lärande i arbte, czyli nauka w pracy), bo - jak dotąd - nasze firmy jeszcze nie rozumieją, że - zamiast narzekać na brak specjalistów magistrów-inżynierów, lepiej organizować praktyki (ale nie bezużyteczne, oszukańcze, bezpłatne staże!). To jednak stopniowo też nadejdzie. Na razie, na podstawie naszych doświadczeń ze szwedzkich szkół Nackademin (2010-2012) Agile Academy (2013-2015 - obecnie Changemaker Educations) oraz Newton Kompetensutveckling AB, będziemy stosować najlepsze praktyki skutecznego nauczania, dla potrzeb naszych studentów i dla potrzeb przemysłu IT.

Nackademin


*) Absolwentów Agile Academy jest, jak widać, 729 - tutaj prezentujemy osoby, które najlepiej znamy.




© Uniwersytet Otwarty IT i Biznesu: inżynieria oprogramowania, inżynieria wymagań, analiza biznesowa, analiza systemowa